mandag 26. november 2007

Manager Liz

Denne uka dro likesågodt hele CRO-staben på retreat, så da var det Maria, meg og de eldste guttene som var igjen for å drive skuta. Først fikk meg og Maria litt småpanikk når vi hørte dette, men det skulle vise seg at dette ikke var nødvendig. Det som er litt annerledes med elever her i Afrika (hvert fall de på CRO) enn de i Norge, er at når lærerne er borte så er de mye greiere enn til vanlig. Det vil si at vi kun har hatt en liten slåsskamp og nesten ingenting småkrangling, noe som vi er veldig godt fornøyd med. Mens det stort sett var de eldre guttene som sto for mat og vaskeorganiseringen hadde vi litt undervisningsopplegg for ungene og morgen- devotion med dem to av dagene. Den første dagen måtte alle opp å se i et speil på det aller mest verdifulle Gud har skapt. Og i dag kastet vi en bøtte med vann over meg for å illustrere hvordan Gud vasker bort alt det gale vi har gjort. Tror de synes det var gøy, men tror de fikk litt sjokk også ettersom andaktene ellers kun er ren lesing fra Bibelen. Ellers har vi lært dem hvordan man lager spå, hatt litt sportsprogram, tegnet tegninger til barn i Norge, lært noen kroppsdeler på engelsk og hatt litt geografi.

Ellers så har det skjedd utrolig mye de siste ukene. Vi har vært ved Lake Victoria, en ti-minutters spasertur til Kenya, i Kampala, bryllup, graduation-ceremony og en del fotballkamper. I Kampala ble jeg en mobil og to bankkort fattigere. Så da lærte jeg at selv om man aldri har blitt ranet før, er det likevel viktig å være forsiktig ettersom en gang alltid må være den første. Så legger jeg endelig med noen bilder fra noe av livet her nede.


Kristin og meg på boda i Kampala


Teacher Nicholas og jeg nyter et av dagens høydepunkt, nemlig te-tid. Dette er ikke hvilken som helst te, men Chai-te. Dvs te som er blandet med melk istedenfor vann, utrolig godt!


Maria og meg ved Lake Victoria. Her var vi med en venn Charles og noen av vennene hans fra universitetet


Piano og gitar har vi ikke, men trommene er der alltid. Dette er fra et morgenmøte med ungene.


Det er alltid barna selv som leder lovsangen. Det er alltid noen som melder seg frivillig og de tar det på sparken hver gang.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei! Søkte litt rundt etter CRO Mbale og kom over disse bloggene. 30. januar reiser jeg nedover for å jobbe i vocational programme i CRO i noen måneder.Tenkte det var smart å ha noen norske kontakter der før jeg kommer med tanke på erfaringer og tips, så hvis du eller kompanjongen din har lyst til å sende meg en mail på rogerbirkelund@hotmail.com hadde det vært kjempefint!

Anonym sa...

Oi, achei seu blog pelo google está bem interessante gostei desse post. Gostaria de falar sobre o CresceNet. O CresceNet é um provedor de internet discada que remunera seus usuários pelo tempo conectado. Exatamente isso que você leu, estão pagando para você conectar. O provedor paga 20 centavos por hora de conexão discada com ligação local para mais de 2100 cidades do Brasil. O CresceNet tem um acelerador de conexão, que deixa sua conexão até 10 vezes mais rápida. Quem utiliza banda larga pode lucrar também, basta se cadastrar no CresceNet e quando for dormir conectar por discada, é possível pagar a ADSL só com o dinheiro da discada. Nos horários de minuto único o gasto com telefone é mínimo e a remuneração do CresceNet generosa. Se você quiser linkar o Cresce.Net(www.provedorcrescenet.com) no seu blog eu ficaria agradecido, até mais e sucesso. If is possible add the CresceNet(www.provedorcrescenet.com) in your blogroll, I thank. Good bye friend.

Hilde sa...

Åå det høres så bra ut det du gjør Lisbeth! Jeg blir heilt stolt av deg.

Det står forresten masse om CRO i avisen i dag, og så tror jeg du er på forsida av Go' Helg (du sitter i bakgrunnen).

Ha det flott videre!
Glad i deg!

Ingvill sa...

Høres ut som om du har det veldig fint! Veldig moro å lese iallefall! I dag var jeg i Lund kirke på gudstjeneste og der hadde de en slags forbønnstjeneste for deg, Ida og en til, hvor alle kunne gå og tenne et lys for dere;) Så jeg tente et lite lys om at dere skal få velsignelse og være til velsignelse;) Gleder meg til å høre mer!

Anonym sa...

heisann:)så gøy å få se bilder, ser ut som du koser deg!! er hos Tor Arne og de og har spist middag!
kos dæ videre:)
klem Merethe

Anonym sa...

Utrolig flott å høre lisbeth..
tenk at når lærerne forsvinner så blir de ekstra rolige og greie, det erikke som her i norge for å si det sånn..

du gjør en bra jobb.. gøy å lese bloggen!

Guds Fred