fredag 25. januar 2008

Tvilsomme komplimenter og litt rare bemerkelser+ bilder:)

Som hvit i Afrika må man være forberedt for å få en del kommentarer man ikke ville hørt hjemme i Norge. I begynnelsen av oppholdet for eksempel, når bena våre fikk et nytt plaster for hver dag, var interessen svært stor for å holde seg oppdatert om hvordan sårene grodde. Føttene ble studert nøye og vel av ganske så mange. Litt ubehagelig, men våre sårede ben fikk hvert fall veldig mye omtanke og oppmerksomhet. Men det skulle vise seg at afrikanere er ganske så interessert i flere detaljer ved de hvite gjestene. Her kommer et lite utvalg:

-Maria har lært at hun har 4 striper i pannen når hun hever øyenbrynene. En konklusjon som ble tatt etter at James og Ronald hadde observert og diskutert veldig nøye.
-“So, are you thinking about shaving this off?” Jeg fikk spørsmålet av noen jenter på CRO som synes vekstene på armen min er veldig merkelige. (Dette gjelder egentlig samtlige her nede)
-Føflekker er også en ting som vekker stor oppmerksomhet blant folk og jeg har ikke tall på hvor mange ganger folk har spurt hva det er, eller om det gjør vondt. Fasinert av at huden til Maria flasset av prøvde noen på å skrape vekk de rare flekene også, men de satt nok fast.
-“I can see that you’re putting on weight”. Gidder ikke si mer engang.
-“I can see that you’re redusing” Ronald snakker om hårene på Marias arm.
-En liten gutt kommer å stryker meg på armen, men trekker den fort tilbake igjen i redsel for at den hvite fargen har smittet over.
-“You look sooo smart!!!” Sier en meget oppriktig James til meg når Maria holder på å klippe meg og håret er satt opp hulter til bulter i små klyper.
-“What is happening to your face? You’re so PINK!!!!?” Peter er fortvilet over hva som har skjedd med Kristin etter at hun har hatt aerobic.

Tilslutt en liten kommentar fra en ganske så fortvilet Maria når de ikke ville slippe oss ut av landet til jul: “Jeg SKAL ut av dette dritt-landet! Er det ikke noe her som heter korrupsjon?”

Ananasplanting:






Utdeling av grøt på CRO



Gode venner:)

Ronald og meg koker bønner ute i hagen



Jeg prøver å røre i den store posho gryta på CRO



Nok en gang litt matlaging, denne gang chapati

James og Francis på kjøkkenet

Noen fra Youth-Center gjengen (der vi bor altså): Ronald, Simon, Francis og James. En herlig gjeng:)


6 kommentarer:

Anonym sa...

hallo hallo!
morro å få se flere bilder av alle folkene du er med der nede:)virker som du vokser ganske mye...skulle såå gjerne ha kommet ned og reist bort fra det kalde Norge..nyt resten av tida:)snakkes, klem Merethe

Anonym sa...

Hei Lisbeth, u look cool in the kitchen preparing posho for cro kids!!!

Ingvill sa...

Hehe, morsomt!! Gøy med bilder også!! Håper du koser deg der nede!! Kos og klem;)

Vilde sa...

Ha ha ha glad det ikke er meg som blir studert så nøye, jeg blir stessa av sånt. Si fra hvis de klarer å skrape av deg noen føflekker he he he...

Anonym sa...

hehe vittige kommentarer det der;) Men det er godt du trives allikevel. Gøy og se på bildene du har tatt. Så ut som dere hadde en fin jul/nyttårsfeiring. Er ikke så flink til å legge igjen kommentarer, men jeg følger med:) Klem Turi!

Hilde sa...

Haha! You're so PINK!!
Utrlig gøy!

Gratulerer med dagen Lisbeth! Hvis alt har gått etter planen har du mottat en mail fra meg =)

Have fun in the sun!